In love with Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Laura Coppens - WaarBenJij.nu In love with Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Laura Coppens - WaarBenJij.nu

In love with Bunaken

Door: Laura Coppens

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Februari 2013 | Indonesië, Bunaken

Na woensdagmiddag de cottage voor het -welverdiende- weekendje weg geboekt te hebben, zijn we naar de shopping mall geweest. We moesten alle drie nog waterschoentjes hebben (heb je soms nodig bij het snorkelen) en Jeske en ik moesten allebei nog een backpack hebben voor zulke tripjes en alvast voor de rondreis aan het einde van de rit. Mijn buit: een zonnebril, een bijna-helemaal-echte ray-ban voor bijna 3eu. Daarna zijn we terug naar huis gegaan en hebben we bij de supermarkt tegenover wat te eten gehaald. Hier liepen constant twee kindjes achter mij aan, die na een tijdje vroegen: 'Laura?' Yes, that's me! haha. Een paar dagen in de stad en nu zijn we al berucht. Komt natuurlijk ook omdat we ons die ochtend voor hadden gesteld op school, ik herkende deze twee alleen niet uit de 800.. 's Avonds hebben we zelf gekookt en daarna lekker gechilld.
De volgende ochtend zijn we om half 12 met zijn drietjes richting de haven gelopen. Hier hebben we eerst wat eten en drinken ingekocht om mee te nemen naar Bunaken. Dat was ons geadviseerd door de tante van Naad. Bunaken is namelijk zo klein dat er niet eens een supermarkt op het eiland is. Toen hebben we op de markt aan de haven waterschoentjes op de kop getikt, en toevallig stond er ook een kraam met rugzakken. Toen we hier gingen afbieden op twee rugzakken kwam de hele stad even meekijken. Uiteindelijk hadden de verkopers een goede dag omdat ze vonden dat ze ons een oor aan hadden genaaid, en hadden wij een goede dag omdat we allebei een rugzak hadden voor minder dan 6eu p.s. Goeie deal! Ook de mensen die waren komen kijken waren trots op onze afbiedkunsten, al kunnen we er nog niet veel van.
Om 2u zou de lokale boot richting Bunaken vertrekken. Dit werd half 3. De hele boot was volgeladen met verse groenten en een hele hoop andere dingen, en de plaatselijke postbode kwam aan boord nog even de post uitdelen. Om half 4 kwamen we aan op Bunaken. Para- Para- Paradise, NIET NORMAAL!! Deze plek moet je gezien hebben ;)
We zijn onze cottage ingegaan, hebben onze spullen daar gedropt en zijn meteen gaan zwemmen in onze voortuin (de zee). Daarna was het tijd om te eten, dit was allemaal inbegrepen (3x per dag en LEKKUUUR). Ondertussen viel er naast ons een verse mango uit de boom, die we daarna hebben opgepeuzeld. Superlekker. Toen we terugliepen naar ons huisje kwamen we een Duitse fotograaf tegen, die we die middag op de boot al hadden gezien en die ons had aangeboden het een en ander over het eiland en andere plekken-die-je-gezien-moet-hebben te vertellen. Eerst kregen we een hele collectie aan onder-water-foto's gezien die hij zelf had gemaakt. Echt supergaaf, nu kregen we nog meer zin om zelf de onderwaterwereld te gaan ontdekken! Ook heeft hij beloofd dat hij ons, de volgende keer dat we hem zien op Bunaken, onder water gaat vastleggen. Daarna vertelde hij nog over allerlei hotspots op Sulawesi en eilandjes in de buurt. We hebben dus al een to-do-listje gemaakt met waar we allemaal nog naartoe moeten. Ondertussen schoven er allerlei andere reizigers aan die mee luisterden naar de verhalen van de ervaringsdeskundige. Superleuk, iedereen is heel relaxed en schuift bij iedereen aan. Supergemoedelijke sfeer, alles is prima op dit eiland (sowieso wel in Indonesië, alleen nu waren we niet de enige toeristen waardoor gelukkig niet de hele dag onze aandacht opgeëist werd door Indo's. We hebben dus weer even op kunnen laden voor deze week). Hierna hebben we gechilld met lokale jongeren die op het strand, onder het genot van live muziek en een lokaal drankje genaamd palmwijn, een verjaardag aan het vieren waren. Hierna zijn we gaan slapen.
De volgende dag stond om 6u de wekker, omdat het ontbijt iedere dag om 7u(!) is, en wij rustig ons bed uit willen snoozen. Opzich wel fijn, want dan komen we meteen in het ritme waarin we moeten gaan leven de komende maanden. Na het ontbijt hebben we snorkelspullen gehuurd en zijn we de zee in gegaan. Meteen even mijn knie open gehaald aan een stuk koraal, lekker bezig! Maar het was wel supermooi, en rustgevend. Na het snorkelen hebben we nog gezwommen en lekker op het strand gelegen. Om 3u was het tijd for some action. En jaja mensen, schrik niet: deze dare devil heeft hier ook al leren scooter rijden. We hadden twee scooters gehuurd waarmee we het eiland hebben verkend. Jeske en ik hadden allebei nog nooit scooter gereden, maar reden natuurlijk heel soepel weg. Ik zeg; natuurtalentjes! (Zeker als je de 'paden' ziet die op zo'n eiland liggen, en het links rijden is ook wennen). Mevr. Verstappen, ben je niet trots op me??
We zijn naar de andere kant van het eiland getourd, onder het genot van een zonnetje en een briesje. Overal werden we weer als VIP's onthaald en een aantal keren werden we nageroepen met kreten als: Miss, I love you!! Hier en daar zijn we even gestopt om het uitzicht op ons netvlies te branden, zoiets mag je namelijk nooit meer vergeten.
Btw ook nog een leuk detail: De scooters zouden deze middag om 3u voor ons klaarstaan. Na even hebben zitten te wachten kwam er een Indo voorbijlopen die toevallig vroeg waarop we zaten te wachten. We vertelden dat we zo zouden gaan touren met de scooter, waarop hij vroeg of we al scooters geregeld hadden. Wij gaven aan dat we daar wel vanuit gingen maar dat we al even zaten te wachten. Toen liep deze meneer naar Felix toe (kerel die op het resort werkt en dit zou regelen voor ons). De Indo kwam terug en vertelde dat hij dit wel even zou regelen (of te wel; Felix had nog helemaal geen hol geregeld terwijl wij al een tijdje zaten te wachten en gaf nu het werk maar snel uit handen). De Indo offerde zijn persoonlijke spullen op (eigen scootah) en trommelde nog een local op met een scooter. Daarna vroeg hij of wij eigenlijk al ooit scooter hadden gereden, waarop wij eerlijk toegaven dat we dit nog nooit hadden gedaan. Maaar dat maakte allemaal niet uit. Hij liep even mee en gaf wat instructie over hoe je 'm moest starten en daarna reden wij als professionele weggebruikers heel smooth de straat uit.
Na de rit hebben we gegeten, gechilld op de kamer, lekker gedoucht in het zonnetje in onze buitendouche en zijn we gaan slapen.
De volgende dag stond weer om 6u de wekker, want om 7u vertrok onze boot van de 'dolfijnentrip'. Een goed doel dus, om vroeg voor uit de veren te komen. Na het ontbijt zijn we met onze snorkel-uitrusting de boot ingestapt, klaar voor een volgende mooie dag! Al snel werden de dolfijnen gespot (honderden). Daarna zijn we naar het eilandje Siladen gevaren, waar we een tussenstop hadden om te snorkelen. Hier hebben we ons weer even tussen de Nemo's en Dory's gewaand, en daarna zijn we lekker in de warme wind opgedroogd op de boot die ons weer terugbracht naar Bunaken. Toen we daar aankwamen hebben we maar weer gegeten (je moet je dag toch zien te vullen) en daarna hebben we gechilld met het zonnetje en een muziekje op het strand. Hierna zijn we even op onze veranda gaan zitten. Voor ons huisje hadden we een palmboom, waaronder een paar kokosnoten lagen. Ik pakte er een, om te kijken hoe je zo'n ding nou eigenlijk het beste kunt molesteren. Nog geen minuut later stond er een Indo naast me die mij vertelde dat ik deze niet meer op mocht eten/drinken en nog geen minuut later hing hij in een andere palmboom om daar een paar verse kokosnoten uit te trekken voor ons. Hier hebben we dus even lekker van genoten op onze veranda.
Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen (we dachten 'da lopt wel los mee da ontbijt om 7u'). Daarna zijn we weer op het strand gaan liggen. Om 12u zijn we gaan middageten en ons huisje op gaan ruimen, want om 1u zou onze boot terug naar Manado al in onze voortuin aanmeren. Toen we zaten te lunchen kwam onze kapitein aangelopen, die vertelde dat we later zouden vertrekken omdat het water te laag stond. No problem sir! Toen hebben we dus met een lang gezicht de tijd uit gezeten (was KEI saai, we wilden natuurlijk echt supergraag terug naar Manado om ons voor te kunnen bereiden op de stage). Not.
Uiteindelijk ging de boot om half 4, en kwamen we rond half 5 aan in Manado. Er werd ter plekke een lift voor ons geregeld door de kapitein. Die bracht ons naar de shopping mall in Manado, waar we ons zelf even getrakteerd hebben op een pizza bij de pizzahut. Daarna hebben we weer een voorraad eten en drinken ingekocht om deze week door te komen (lees: chips, snoep, koeken en cola). Toen zijn we teruggereden naar onze kamers en rara wie liep daar ineens op de stoep midden in Manado? Patrick, onze leraar van de PABO in Nederland, die ons deze week komt bezoeken! Supertoevallig. Hij is meteen even met ons meegekomen om ons stekkie te bekijken en te kletsen. Nu is hij net weer naar zijn hotel toe, en zitten wij alledrie op onze kamertjes. Ik ga zo even de foto's erop zetten en proberen een selectie te maken voor bij dit verslag. Daarna lekker slapen want morgen begint de echte stage. Ik heb er heel veel zin in en laat jullie snel weten hoe dat allemaal bevalt.

Maaties, ALAAAF!!

• 10 Februari 2013 - 16:11

PETER:

Hoi Laura,

Jullie vermaken je uitstekend met zn drietjes, dit is voor ons heel fijn om te lezen!
    Ik heb t opa en oma ook al laten zien, ze vonden t keileuk!
    Heel veel plezier en succes gewenst tijdens jullie verblijf.
    Lieve groetjes; Opa,Oma en Peter.

• 10 Februari 2013 - 18:24

Fretje Sophie:

alloa daar ,
    dus t ga wel ? hahha zo te horen dus wel...
    jaja hiero ook . carnaval is gezellig maar ik weet niet of ik vanavond ga
    ik heb 2 weken vakantie (niche) nu lig ik hier in men eentje voor de buis maar voor de rest is alles pluis zo ff unne ruim uit mene duim gezogen denk hoppa met onze baas in huis is ook alles goed (boefke dus ..)
    ik ben vandaag bij de optocht geweest maar t was niet normaal koud maar ja t was de moeite waard .
    nouja ik peer m maar weer eens nou doei xxx love you .....

ALAAAAF!!!!!!

• 11 Februari 2013 - 09:14

Papichulo:

gaaf man.hier is het koffie worstenbrood,en een sloot bier.effe optocht weeste kijken,weinig van gezien trouwens.veel slappe klets en veel gelachen.ook nog effe wat wijntjes getrakteerd aan miranda en de rest.zijn allemaal jaloers op je.veel plezier nog x.moet stoppen want ons mam zit op de lsptop te wachtn x

• 11 Februari 2013 - 09:35

Mutti:

heey moppie, jaaaa mooi verslagje weer! Wat een geweldige avonturen maken jullie mee joh! Echt lachen..en dat je zoveel dolfijnen gezien hebt..!! meestal heb je geluk als je er uberhaupt eentje ziet..
    Hoe is t met de schaafwond van t snorkelen? kan wel pijnlijk zijn..En t scooter rijden moet ook wel heerlijk zijn geweest. Lekker op zon ding met de wind in je haren..
    Wij zijn gisteren wezen carnavallen..t was erg gezellie moet ik zeggen.!! in t centrum waren heel veel bekenden en ja dan is t zo laat..denk dat we vandaag weer gaan, we hebben de smaak te pakken!!
    Ik wel tenminste..haha..Nou lieverd, ik zou zeggen heeeeel veel succes met de stage komende week en we lezen t wel weer in t volgende verslag.! Dikke knuf en kus, Mutti xxx

• 11 Februari 2013 - 19:43

Steffie:

Hee moppie!! Super leuk verslag, echt gaaf wat je allemaal meegemaakt hebt! En ook in dit verslag komt het weer terug, de oude mannen die je aantrekt :)

• 11 Februari 2013 - 20:58

Marian:

hoi Laura,wat hebben we met jou/jullie te doen zeg! Echt afzien daar; het eten is behelpen en het weer is balen.. Niks te beleven, echt sneu voor jullie.. Ik zou willen dat we het leed konden verzachten maar ja, dat wordt wel `n beetje moeilijk vanaf hier, helaas... Nou we wensen jou heel veel kracht in deze moeilijke tijd en we hopen dat het gauw wat beter gaat.. Heel veel sterkte en hou je taai! Liefs, Marian

• 12 Februari 2013 - 14:26

Maxime:

Wauw zo gaaf! Echt wilde dolfijnen tegengekomen ja?;) Ik dacht dat dat altijd maar smoesjes waren;) In egypte zeiden ze toen ook ja je komt wilde dolfijnen tegen maar er was er geen een te bekennen! Maar zoo gaaf! Gewoon lekker buiten douche opdrogen door de zon! Heerlijk moet het zijn:) Maar dat is wel vroeg beginnen iedere dag om 7 uur! Hopelijk zater er dit keer geen vissen in je kont te happen, nadat je uitglijd of je stoot aan koraal;)? hihi. Geniet er lekker van! En ik kijk uit na je volgende verslag!;) XX

• 12 Februari 2013 - 14:42

Hennie:

Wauw Laura wat mooi wat je allemaal schrijft! Ik vind het elke keer weer supergaaf om te lezen,
    wat een avontuur en wat maken jullie veel mee,ik zou zeggen: zet hem op bij het stage lopen en
    geniet er van! Lieve groetjes Hennie

• 12 Februari 2013 - 16:53

Roos:

Nice verslag weer chick. En ja die VIP behandeling bevalt je wel he;) haha. Geniet maar lekker schat xx