1e dgn Manado (met ongenodigde kamergenoot Berrie) - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Laura Coppens - WaarBenJij.nu 1e dgn Manado (met ongenodigde kamergenoot Berrie) - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Laura Coppens - WaarBenJij.nu

1e dgn Manado (met ongenodigde kamergenoot Berrie)

Door: Laura Coppens

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Februari 2013 | Indonesië, Manado


Eergisterenavond zijn Jeske en ik gearriveerd in Manado, onze vaste verblijfplaats voor de komende drie maanden. Nadat ik het vorige reisverslag voor jullie gepost had, vond ik het wel weer mooi geweest en ben ik lekker mijn bedje ingedoken. De eerste nacht in mijn eigen stulpje beviel goed! Wel wat gehorig, en jezus.. Wat een herrie hier 's nachts op straat! Ik denk dat we wederom in een stad zijn beland die nooit slaapt.. Vanaf een uurtje of 8 's ochtends werd ik ieder uur wel eventjes wakker, dus vond ik 12u een mooie tijd om uit bed te rollen. We moeten toch door..
Hierna zijn we naar buiten gegaan om een voedselvoorraadje in te slaan bij de plaatselijke supermarkt (die zit recht tegenover). Opnieuw waren alle locals verrast twee blanke, blonde meiden te zien. Het grappige is dat de mensen je ook lekker ongegeneerd blijven nakijken en op de voet volgen. Maar hier raken we inmiddels wel wat aan gewend (mentale voorbereiding).
Tevreden met de boodschappen zijn we terug gegaan naar onze kamers en hebben we op 't gemakske ontbeten. Daarna heb ik mijn koffer uitgeruimd, daar had ik gisterenavond geen zin meer in. JOEPIEEEE, ik hoef niet meer uit een koffer te leven!! Alles heeft nu een vast plaatsje en ik voel me al helemaal thuis in m'n roomie, al is het nog wel wat leeg en kaal..
Toen alles ingeruimd was vond ik het wel weer tijd voor wat actie en trommelde ik buurvrouw Becker op om de omgeving te gaan verkennen. We zijn eerst naar de zee toe gelopen (1 km van onze kamers), maar er is helaas geen strand bij en het zeewater is ook best vervuild. Hier kregen we alweer allerlei 'aanbiedingen' aangesmeerd van een Indo met een speedboot. Hij dacht dat wij wel in waren voor een wild tochtje op zee met hem.. Not. Daarna wilde hij ons nog even zijn telefoonnummer geven voor als we van gedachten veranderden. Nee sorry meneer, we willen echt niet met jou mee ;)
Toen we terugkwamen in de opslagplaats waar we verblijven (Jes en ik denken dat het gebouw als opslagplaats dient voor oude troep van heel Sulawesi, óf dat de bewoners hier al 100jaar ernstige verzamelwoede hebben), zagen we tot onze grote ANGST twee dikke, zwarte ratten voorbijschieten. En ja hoor, ze houden natuurlijk huis RECHT voor mijn kamerdeur! Iedere keer als ik nu mijn kamer uitga voel ik me inspecteur Gadget, met als missie Henk en Sjaak niet tegen te komen. Verder is er IN mijn kamer ook een ongenodigde gast ingetrokken. Hij is ongeveer 10cm lang, 3cm breed, heeft een lange staart, is donkergroen van kleur en heet inmiddels Berrie. Gelukkig staat hij er om bekend dat hij muggen verorberd, dus dat is zijn goede eigenschap. Maar als hij zijn werk niet goed doet, staat ie buiten. Ik hou 'm in de gaten. The bastard..
Goed, na alle dierlijke indrukken/trauma's, voor zover mogelijk, verwerkt te hebben zijn we toch de keuken (hier zitten ze grotendeels, de schurken) maar even ingedoken om ons avondmaaltje te bereiden: noodles. Lekkaaah!! Is hier gewoon precies hetzelfde als in Nederland, alleen hebben ze hier iéts meer keus (Lees: 1 hele rij in de supermarkt met alleen maar noodles).
Na het eten heb ik eigenlijk geen zak meer uitgevoerd en rond een uurtje of 11 ben ik lekker gaan slapen.
De volgende dag werd ik uitgerust wakker en ben ik lekker gaan douchen (jaja die hebben we een, en dat is heel luxe voor hier). Het is wel koud water, maar dat is hier heeeelemaal niet erg. Daarna even ontbeten en toen zijn we op zoek gegaan naar een telefoonwinkel, omdat ons internet (dat onbeperkt zou zijn voor een maand en bij mij net 5 dagen heeft gewerkt) op was. We hebben nu opgewaardeerd en we zijn weer te bereiken, al heb ik wel echt een slome ballenverbinding! Ook moet ik met mijn laptop op het internet van mijn telefoon (waardoor alles nog slomer wordt), omdat frater Jan mijn internet op de kamer nét niet gefixt krijgt. Daar ligt namelijk een internetkabel klaar, die het volgens hem zou moeten doen omdat hij het 50 jaar geleden zeker nog wel deed. Helaas, nu dus niet meer.
Toen we klaar waren bij de telefoonwinkel zijn we op zoek gegaan naar de 'Mega Mall' van Manado. Iéts minder groot en luxueus dan die in Jakarta, maar goed te doen en bijna alles is er wel te koop. Toen we hier rondliepen werden we weer continu bekeken van top tot teen. Naast Jeske en ik is hier verder ook geen enkele toerist te bekennen, dus wij zijn continu de lul. Na een interview gehad te hebben met drie pubers in de supermarkt, en weer een fotosessie (Lees: 'Wij moeten van onze leerkracht mensen interviewen, mogen we het gesprek opnemen?' .. Yeah right) was onze grens echt bereikt en zijn we naar huis gevlucht. We beginnen ons er steeds meer aan te irriteren dat IEDEREEN een glimlach van ons wil, met ons op de foto wil, ons tot vervelens toe overal mee wil helpen, een gesprek met ons willen aangaan etc. Hopelijk wordt dit óf minder (lijkt me niet, want in zo'n grote stad zie je iedere dag andere mensen en gaan de bewoners je dus ook niet herkennen), óf vind ik een manier om hier mee om te gaan..
Eenmaal weer thuis hebben we geluncht en daarna hebben we ons beiden teruggetrokken in onze veilige havens. Even geen aandacht van iedereen, heerlijk! En nu is het 8u en gaan we koken. En wel; een lekker Hollandse maaltijd die we vanmiddag bij de supermarkt op de kop hebben getikt: gemixte diepvriesgroenten, KREUKELFRIET, en kipnuggets!! Jaja, alleen de appelmoes mist nog.
Na het eten ga ik denk ik maar eens een wasje doen, en verder heb ik nog geen plannen. Die moet je hier niet maken, want daar komt toch niks van terecht..

Living for the moment..

P.s. Blijf vooral reageren allemaal, dat vind ik echt superleuk om te lezen!



  • 04 Februari 2013 - 13:46

    Pappie:

    helaas is niet heel het leven een groot feest.probeer alles effe een plaatsje te geven en ga je eigen gevoel achterna.ga nu nog effe telebankieren.Succes en have fun pappie x

  • 04 Februari 2013 - 14:21

    Pappie:

    f
    Feestje van ons mam was trouwens erg leuk gisteren.Er werd weer eens volop gebuurd.Net een kippenhok.Weinig mensen uitgenodigd toch spontaan volle bak,erg leuk voor moetie.Ontbijt op bed verzorgd door sophie en anne op hun manier.Smorgens opa en oma en bonpa bonma en peter.smiddags heel het servise uit de kast getrokken.Nu net klaar met de vaatwasser,heeft overuuren gedraaid.Moetie vond facetime ook wel heel leuk.Ook was het hartjesdag gisteren,heel veel cadeatjes in de vorm van een hartje.Deze liefde voor ons mam wil ik met jou wel delen,groetjes xx pappie




  • 04 Februari 2013 - 14:51

    Jinja:

    Hey laura,
    ik lees al je verhaaltjes tot nu toe. Superleuk! nog veel plezier xxx

  • 04 Februari 2013 - 17:05

    Broertje:

    haa sis,

    leuk verhaal heb je weer.. spannende dingen beleefd en lol getrapt zo te lezen, maar even in je plekje komen. Ik geloof dat jou dat zo lukt, want je bent niet zo veeleisend. Is het onderhand niet eens tijd om ook wat Indonesisch te eten? met je Hollandse maaltijden elke keer, haha..

    Ik hoor dat je samen met de meiden toch wel sterk staat en lekker je eigen ding kunt doen, blijf ervan genieten en stay connected van blackberry tot ipod shit give me my money and i help make the world nice.

    Oke Indonesie i dont understand you foking talk to me oke pam

    Hihi we stay in touch,
    dikke kus, je broertje.

  • 04 Februari 2013 - 17:48

    Sophieke:

    barry is uwe maat hoor ik wel wel goeie vliegen mepper eet hij dat dan op ieuuw veel suc6 je kunt het en blijf jezelf en volg je hart heel veel liefs my .....xoxoxoxoxox

  • 04 Februari 2013 - 19:04

    Mutti:

    heey meissie, leuk verslag weer..ik hoop voor je dat t internet op je kamer snel (goed) aangesloten wordt of dat t in elk geval n beetje behoorlijk werkt..lijkt me wel handig; ook voor t contact met je stageschool in Tilburg toch??...En natuurlijk voor fb etc..Nou en dat die mensen jullie zo'n bezienswaardigheid vinden he?!! Lijkt me idd erg irritant op den duur..Ach ja je moet t maar n positieve betekenis geven. Hier is verder alles oke. Gisteren heel de dag visite gehad voor mn verjaardag, had eigenlijk zoiets van; ik ga niemand bellen -op mn vriendinnetjes na dan- en ik zie wel wie er komt..volle bak dus!! Was heel gezellig en Leo had weer t hoogste woord, hahaha!! Verder ook echt hul vul felicitaties via mn mobiel en fb gehad..!! Keieieieileuk! Ik voel me echt rijk met zulke lieve mensen om me heen..
    Deze week moet ik 5 dagen werken; Anja is nog steeds in Brazilie..(stinkerd) Hoop dat t beetje druk word dan is het zo zaterdag..we gaan ws ook carnavallen voor t eerst sinds jaren eigenlijk, Als ik t nog maar kan!! Haha..ben benieuwd; zondag gaan we bij Selma en Peter (bij ons uit de straat) lunchen, daarna naar de optocht kijken en daarna naar t Centrum..we zien t wel, als we er niks aan vinden zijn we ook zo weer thuis..Zo, dat was mijn nieuws wel eigenlijk. Nou moppie; veel succes maar weer met alles wat je gaat doen en geniet!! (maar dat doe jij wel dat weet ik) Heeeeeeel veel liefs, ihvj , je mutti xxx

  • 04 Februari 2013 - 19:36

    Maxime:

    Aaah Laura echt super gaaf! Ik zit iedere dag weer te kijken of er een nieuw verslag op staat! Wat knap hoe je het allemaal verwoord en zo grappig! Wel en een paradijs waar je leeft volgens mij! Beetje jammer van het ongedierte en de lastige mensen;) Pas maar op ik denk neit dat je daar alleen over straat kunt. Dat zien ze natuurlijk niet vaak blond! Wel geweldig mooi denk ik daar, niets moet alles mag en alles op zn tijd daar? Daar zijn ze niet van het volplannen van de dagen of wel? Wel jammer dat de zee niet helemaal schoon is! Ben zo benieuw ik wou dat ik het daaar ook allemaal kon zien! Hoe is het weer daar nu dan? Zo jaloers dat je dit allemaal meemaakt! Geniet er lekker van! En veel foto's maken hé! XXXMaxime

  • 04 Februari 2013 - 22:30

    Michelle Mathijssen:

    Hee lorry! Ontzettend leuk om te lezen allemaal! Ik lees ieder bericht. Ik houd van de manier waarop jij verslag uit kan brengen! Overweeg maar om schrijfster te worden. Had je nog een whatsalpje gestuurd maar die lees je niet meer denk ik. Ik wens je nogmaals een geweldige tijd daar! Pas goed op jezelf! Dikke kus. Ik houd van je!

  • 05 Februari 2013 - 00:10

    Steffie:

    Groetjes aan Berrie!! Want je weet, als slakken over de weg lopen verft men de hut!!

  • 05 Februari 2013 - 16:50

    Jessica:

    Leuk om al die verhalen zo te lezen! Lijkt net of ik naar een film kijk, die de beelden al voor me haha! Gelukkig heb je het goed na je zin, hou ons op de hoogte! Heel veel plezier verder met je stage en succes! xx your niece :D

  • 05 Februari 2013 - 18:44

    Hennie Peijnenburg:

    Wat kun jij schrijven zeg,echt leuk om te lezen!!
    elke dag moet ik wel een paar keer aan je denken, wat een avontuur zeg .....
    geniet er van en kijk weer uit naar het volgende verslag, dikke knuffel van mij x

  • 09 Februari 2013 - 15:08

    Annemarie Haen:

    Hoi Laura,

    Kwam via FB van je pa en ma terecht op je reisblog. Super leuk om zo je verhalen te volgen. Sophie is nu met Bram hier aan het spelen.....grappig en leuk om te zien hoe goed zij met elkaar overweg kunnen. Ze gaan misschien nog samen carnaval vieren bij 't Plein.

    Laua, geniet van deze speciale reis / stage.

    Groetjes,
    Annemarie Haen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 07 Nov. 2012
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 15294

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 03 Juni 2013

Indonesië 2013

Landen bezocht: